Voorbeeld brief - Aan curator inzake retentierecht

  • Voorbeeld brief - Aan curator inzake retentierecht

Als u goederen onder u heeft ter reparatie of bewerking van een onderneming die in staat van faillissement is verklaard, kunt u ter uitoefening van uw retentierecht de curator een brief zenden waarin u vooreerst betaling eist van uw factuur alvorens u de goederen ter beschikking van de curator stelt. In de brief geeft u ook aan dat u de goederen zolang onder u houdt tot de curator de openstaande schuld heeft voldaan.

Met behulp van deze voorbeeld brief kunt u juridisch verantwoord zelf een brief aan de curator verzenden.

De Toolkit bevat naast voorbeeldbrieven ook handige checklists, handleidingen en overeenkomsten om verantwoord vorm en inhoud te geven aan uw contractmanagement en meer in het bijzonder aan uw  algemene voorwaarden en het beperken van uw juridische risico’s.

De risico’s van het zaken doen worden immers grotendeels bepaald door de combinatie van kwalitatief goede en professionele commerciële contracten en algemene voorwaarden.

Heeft u vragen over uw commerciële contracten of uw contractmanagement?

Neem dan contact op met de Servicedesk! 

Gerelateerde documenten

Om betaling van uw factuur door uw afnemers te borgen is het verstandig om goederen te leveren onder het zogenaamde eigendomsvoorbehoud.

Met behulp van dit professionele voorbeeld beding kunt u zelf een juridisch verantwoord beding van eigendomsvoorbehoud in uw offerte en algemene voorwaarden regelen en opnemen.

De Toolkit bevat ook een handleiding gebruik algemene voorwaarden waarin handige tips staan vermeld hoe u uw algemene voorwaarden juridisch verantwoord kunt toepassen in uw offerte procedure en in uw contractmanagement. Een verkeerd gebruik van de algemene voorwaarden houdt in dat de voorwaarden niet van toepassing zijn op uw overeenkomsten en u dus niet beschermen.

Heeft u vragen over uw algemene voorwaarden of hoe u ze rechtsgeldig moet gebruiken?

Neem dan contact op met de Servicedesk!

Met behulp van deze voorbeeld overeenkomst kunt u snel, professioneel en eenvoudig het inlenen van een medewerker regelen en juridisch verantwoord vastleggen.

De Toolkit bevat voorts alle relevante voorbeeld overeenkomsten, brieven, handleidingen en checklists om uw personeelsbeleid qua instroom, doorstroom en uitstroom, juridisch verantwoord inhoud en vorm te geven.

Heeft u vragen over juridische aspecten van uw personeelsbeleid?

Neem dan contact op met de Servicedesk! 

Met dit document kunt u een rechtsgeldige vertegenwoordiging(volmacht) regelen voor de situatie dat een persoon of rechtspersoon zich wil laten vertegenwoordigen door een ander. Deze laatste persoon is dan wettelijk bevoegd om namens degene die de volmacht verleent heeft rechtgeldige besluiten te nemen.

In de Toolkit zitten meer handige documenten op het gebied van het besturen van een onderneming. Naast een uitgebreid directiereglement voor een BV, zijn er voorbeeld notulen en wettelijk verplichte volmachten voor het bijwonen van aandeelhoudersvergaderingen. Maar ook een handig format van een agenda of een oproeping van aandeelhouders.

Vragen over de juridische aspecten van een volmacht of andere vragen?

Neem dan contact op met de Servicedesk!

Goederen die onder eigendomsvoorbehoud worden geleverd kunnen in een faillissement worden opgeëist als die goederen nog niet zijn betaald.

Met behulp van deze voorbeeld brief kunt u juridisch verantwoord de niet betaalde goederen waarop een eigendomsvoorbehoud rust bij de curator opeisen.

De Toolkit bevat naast voorbeeldbrieven ook handige checklists en handleidingen om verantwoord vorm en inhoud te geven aan uw contractmanagement en in meer in het bijzonder uw  algemene voorwaarden en het beperken van uw juridische risico’s.

De risico’s van het zaken doen worden immers grotendeels bepaald door de combinatie van kwalitatief goede en professionele commerciële contracten en algemene voorwaarden.

Heeft u vragen over uw commerciële contracten of uw contractmanagement?

Neem dan contact op met de Servicedesk!

Als u goederen besteld heeft waarvan de leveringstermijn al is verstreken dan moet u uw leverancier een sommatiebrief zenden waarin u de leverancier sommeert om alsnog binnen de termijn die u in de sommatiebrief aangeeft alsnog de goederen te leveren bij gebreke waarvan de leverancier in gebreke zal zijn en in verzuim met alle juridische gevolgen die daaraan gekoppeld zijn.

Met behulp van deze voorbeeld sommatiebrief kunt u op een juridisch verantwoorde wijze uw leverancier sommeren om alsnog aan zijn leveringsverplichtingen jegens u te voldoen.

De Toolkit bevat naast voorbeeldbrieven ook handige checklists en handleidingen om verantwoord vorm en inhoud te geven aan uw contractmanagement in meer in het bijzonder uw  algemene voorwaarden en het beperken van uw juridische risico’s.

De risico’s van het zaken doen worden immers grotendeels bepaald door de combinatie van kwalitatief goede en professionele commerciële contracten en algemene voorwaarden.

Heeft u vragen over uw commerciële contracten of uw contractmanagement?

Neem dan contact op met de Servicedesk! 

Het kopen en verkopen van bedrijfsactiva moet goed juridisch worden vastgelegd.

Met dit professionele voorbeeld contract kunt u snel en juridisch verantwoord een koopovereenkomst bedrijfsactiva op stellen.

De Toolkit bevat meer voorbeeld overeenkomsten op het gebied van overnames en acquisities, een voorbeeld intentieovereenkomst en andere commerciële contracten en voorbeeldbrieven om uw contractmanagement inhoud en vorm te kunnen geven.

Heeft u vragen over uw commerciële contracten of uw contractmanagement?

Neem dan contact op met de Servicedesk! 

Ondernemingen die op basis van eigen inkoopvoorwaarden aan leveranciers een offerte vragen moeten dat helder in de aanvraag formuleren en duidelijk maken.

Met behulp van deze voorbeeld brief kunt u juridisch verantwoord communiceren dat u las afnemer alleen op basis van uw eigen inkoopvoorwaarden overeenkomsten sluit met leveranciers.

De Toolkit bevat naast voorbeeldbrieven ook handige checklists en handleidingen om verantwoord vorm en inhoud te geven aan uw contractmanagement in meer in het bijzonder uw  algemene voorwaarden en het beperken van uw juridische risico’s.

De risico’s van het zaken doen worden immers grotendeels bepaald door de combinatie van kwalitatief goede en professionele commerciële contracten en algemene voorwaarden.

Heeft u vragen over uw commerciële contracten of uw contractmanagement?

Neem dan contact op met de Servicedesk! 

Een vertegenwoordiging van uw bedrijf kan via een agenturenovereenkomst geregeld worden.

Met behulp van deze voorbeeld agenturenovereenkomst kunt u snel en professioneel de relatie regelen tussen uw bedrijf en een agent/externe vertegenwoordiger van uw bedrijf.

De Toolkit bevat ook een checklist over de verschillen tussen een agentuurovereenkomst en een dealercontract met daarin ook vermeld handige tips om uw zaken juridisch goed en verantwoord te regelen.

Daarnaast bevat de Toolkit ook een uitgebreide Engelstalige dealerovereenkomst.

Heeft u vragen over uw commerciële contracten of over uw contractmanagement?

Neem dan contact op met de Servicedesk!

Als u diensten wilt uitbesteden kunt u gebruik maken van een service level agreement, ook wel een overeenkomst van uitbesteding van diensten genoemd.

Met behulp van deze voorbeeld uitbestedingsovereenkomst kunt u juridisch verantwoord uw uitbesteding regelen en vastleggen.

De Toolkit bevat naast voorbeeldbrieven ook handige checklists en handleidingen om verantwoord vorm en inhoud te geven aan uw contractmanagement in meer in het bijzonder uw  algemene voorwaarden en het beperken van uw juridische risico’s.

De risico’s van het zaken doen worden immers grotendeels bepaald door de combinatie van kwalitatief goede en professionele commerciële contracten en algemene voorwaarden.

Heeft u vragen over uw commerciële contracten of uw contractmanagement?

Neem dan contact op met de Servicedesk! 

Met behulp van deze uiterst handige handleiding weet u exact wat de juridische gevolgen zijn van verjaringstermijnen van zowel vorderingen en schulden.

Door verjaring kunnen schulden niet meer in rechte afdwingbaar worden geïncasseerd en vorderingen geïnd worden.

Voor verschillende vorderingen en schulden bestaan verschillende termijnen en deze materie is voor leken complex ingewikkeld maar wel heel belangrijk.

De handleiding is een onmisbare tool voor een verantwoord creditmanagement.

Heeft u vragen over juridische aspecten van verjaring?

Neem dan contact op met de Servicedesk!

Het aansprakelijk stellen van een wederpartij is het begin van een procedure inzake een onrechtmatige daad. Dit wordt ook wel het indienen van een schadeclaim genoemd.

Met deze voorbeeldbrief kunt u op een juridisch verantwoorde wijze de veroorzaker van schade aansprakelijk stellen.

De Toolkit bevat alle relevante brieven en documenten om uw schadeclaims in te kunnen dienen en een verantwoorde juridische reactie te geven op aan u toegebrachte schade.

Heeft u vragen over aansprakelijkheid of onrechtmatige daad?

Neem dan contact op met de Servicedesk!

Als een leverancier zijn verplichtingen jegens een afnemer/opdrachtgever niet nakomt dan is er sprake van wanprestatie of een toerekenbare tekortkoming. In die situatie kan de afnemer/opdrachtgever de gesloten overeenkomst zelf zonder tussenkomst van een rechter ontbinden.

Met behulp van deze voorbeeldbrief kan op een juridisch verantwoorde wijze een zogenaamde buitengerechtelijke ontbinding door de afnemer/opdrachtgever zelf plaatsvinden.

De Toolkit bevat naast deze voorbeeldbrief alle relevante professionele contracten en voorbeeldbrieven, checklists en handleidingen om vorm en inhoud te geven aan uw professioneel contractmanagement.

Heeft u vragen over uw commerciële contracten of uw contractmanagement?

Neem dan contact op met de Servicedesk! 

© Overeenkomst.nl | Ontwerp en realisatie Elma Media